Fem enkle tips til inspirerende butikkvinduer

Et lekkert vindu kan bety et kundebesøk du ellers ikke ville fått. Har du råd til å slurve?
Publisert: torsdag 24. november 2022

1. Farger og vareutvalg som spiller hverandre gode

Det er flottere med et vindu som harmonerer i farger og stiler, enn et vindu som viser et sammensurium av stiler og uttrykk. Butikkvinduet skal representere butikken, men trenger ikke å vise frem alle stilarter dere tilbyr samtidig. Velg en look til hver periode for et harmonisk uttrykk i vinduet. Test gjerne å sette sammen en fargekombinasjon hvor dere fordeler inn bruk av fargene i tre deler (70%, 20% og 10%), i tillegg til sort og hvit. 10%-fargen kan gjerne være en skikkelig fargeklatt for en ekstra poppende effekt.  

2. Utnytt høyden i vinduet og velg passende tilleggsdekor

Det er lett å glemme å bruke høyden i vinduet, men det kan gi en utrolig fin effekt. Gå forbi vinduet før du begynner og finn ut hvor blikket ditt naturlig vil falle når du går forbi. Da vet du hvor du skal plassere det du har mest troen på at skal trekke kundene inn. Noen ganger er det et enkelt produkt, andre ganger vil det være hele vinduet. Nettopp derfor er det viktig å legge sjelen i vinduet. Klarer du å skape den rette stemningen så vil du treffe flere enn å bruke et enkelt produkt som trekkplaster. Pidestaller, podier eller montere i ulike høyder passer ypperlig når du skal få produkter opp i høyden. De vil også være et naturlig blikkfang i en vindusutstilling. Tenk på trekantformen når du plasserer podiene, slik at det høyest punktet står i midten. Tenk også oddetall fremfor partall når du skal stille ut. 1, 3 eller fem elementer står seg bedre enn 2, 4 eller 6. Elementene du bruker, trenger ikke å være like, men bør harmonere i kvalitet, farge eller stil. Det kan være lurt å velge podier og pidestaller som er nøytrale slik at du lett kan gjenbruke disse hver gang og likevel få et variert utrykk i vinduet. Se noen av våre pidestaller, podier, montere og bokser som egner seg perfekt til lekre butikkutstillinger her.

3. Husk belysning!

Et mørklagt vindu er krise. Butikken vil se ut som den er stengt, og det vil bli vanskelig å bli lagt merke til blant konkurrentene. Forhør deg med fagfolk om hva som egner seg best til dine vinduer. La også noe belysning stå på kveldstid dersom det er mye trafikk utenfor butikken din. Litt window shopping på kveldstid kan gi en ekstra effekt på kassa og virkelig gjøre butikken din minneverdig.

4. Bytt ofte og involver de ansatte

Bytt ofte ja. Det er vel enkelt? Nei, ikke nødvendigvis. Etter en stund kan det bli vanskelig å komme opp med nye ideer til fristende utstillinger. Involver gjerne de ansatte i dette, også ekstrahjelper. Lag interne konkurranser hvor gode ideer til temaer, løsninger, fargepalett og produktutvalg premieres. Å få utfolde seg kreativt med en vindusutstilling kan gi motivasjon til mange og flere hoder tenker bedre enn ett! Jobb gjerne med kvartalsvise planer hvor dere setter opp en vindusplan med temaer dere kan ha fokus på. Minst halve jobben er selve planleggingen og gjør dere det sammen, kan det i tillegg bidra til en god teamfølelse. En god tommelfingerregel er å bytte på vinduene hver tredje uke, men det vil alltid være bedre med et lekkert vindu som står lenger, enn dårlig utførelse hver tredje uke.  

5. Vask og rydd – fjern unødvendige elementer

Sørg heller for et ryddig vindu som viser noen få, utvalgte produkter i et lekkert miljø, enn et overfylt kaos hvor øynene blir stressa. Husk! Vinduets oppgave er å friste kundene til å gå inn, ikke se alt de kan handle fra utsiden.

Du kan ha et aldri så lekkert vindu, men det hjelper lite hvis vinduene er møkkete og det ligger søppel på utsiden og hybelkaniner i hjørnene. Sørg alltid for at fasaden viser seg fra sin beste side, og legg til vinduene i renholdsrutinene. Noe annet blir litt som å bare pusse jekslene om morgenen! 😉

Mangler du smarte eksponeringsløsninger i butikken din? Sjekk vårt utvalg her.