Fem tips til deg som skal stå på messestand

Det er faktisk deg det kommer an på!
Publisert: tirsdag 14. februar 2023

Nedtellingen har startet, det kribler i kroppen, dere skal på messe. Dere har mye å vise frem og er fulle av forventning. Alle som har deltatt på messe før vet at gode forberedelser er mye av nøkkelen til suksess. For å i det hele tatt konkurrere om oppmerksomheten er det visuelle helt avgjørende. Standen bør vise en tydelig merkevare på en ryddig og inspirerende måte.

La oss si at dere har alt dette på stell. Standen viser frem merkevaren deres på beste vis og nylanseringene og bestselgerne har fått kongeplassen.

Nå kan de skuelystne bare komme! Men gjør de egentlig det? Bare renner de ned standen deres med masse spørsmål rundt alt dere kan levere? Sannsynligvis ikke.

Det er deg det kommer an på!

Som deltager eller publikum på en messe er det enormt med inntrykk som skal tas inn, og det er svært vanskelig for leverandørene å skille seg ut i mengden. Alle har noe bra å vise frem og de fleste har forberedt seg godt.

Til syvende og sist er det representantene på standen det kommer an på! Her ligger nøkkelen til mange nye leads og bekjentskaper og en skikkelig return of investment.

Jukselapp til deg som skal stå på stand:

1. Vær ditt ansvar bevisst!

Gled deg til banketten på kvelden, og til kvalitetstid med kollegaer, men husk hvorfor du er der! Arbeidsgiveren din har investert mye penger i å være til stede, og du kan være forskjellen på om det er verdt det eller ikke. Det finnes ikke noe mer avvisende enn å passere en stand hvor to personer i samme skjorte står sammen og prater, med armene i kors og ikke en gang enser deg når du passerer med et nysgjerrig blikk.

2. Alle ser deg – hele tiden!

Se på standen som en scene. Du ser fortsatt koristen selv om hun ikke korer på verset. Vær oppmerksom på at du synes og te deg deretter. Gå utenfor standen hvis du har behov for å ta en telefon, svare på en epost eller spise en matbit.

3. Kroppsspråk og ansiktsuttrykk er avgjørende!

SMIL og utstrål vennlighet med et åpent kroppsspråk (armene i kors og henda i lomma er forbudt!). Møt alle som passerer med et smil og/eller nikk. Det kan lett oppfattes som en invitasjon til en prat og er ofte alt som skal til for at noen får lyst til å stoppe.

4. Tiltrekk deg publikum ved å spille på sansene!

Bruk kalde eller varme forfriskninger, noe spiselig som lukter godt (gjærbakst, popcorn), eller noe som er spennende å ta på. Det kan være en nydelig pause mellom alle de andre inntrykkene. Bruk kreativiteten og tenk åpent rundt hva dere kan tilby som lukter, smaker, kjennes godt og spennende ut, som henger sammen med deres merkevare.

5. Underhold!

Bruk levende musikk (ikke for høyt så det forstyrrer andre), konkurranser som lykkehjul (godt brukt), gjettelek (hvor mange er det i, osv.), eller litt mer spenstige utfordringer:

Alternativ ord-rebus:

  1. Bruk tre tette beholdere med lokk med ukjent, ekkelt innhold
  2. Deltagerne må stikke hånda nedi og plukke opp en gjenstand
  3. Gjenstandene fra hver boks settes sammen til et ord. Finner du riktig ord er du med i trekningen av en fristende premie.

Husk at underholdningsverdien trolig øker jo mer ekkelt innhold er. Stopper to personer for å se på, vil flere komme til. Dette er verdens beste ice breaker og latteren vil sitte løst. Husk at premien bør være bra og gjerne helst knyttet til merkevaren dere representerer.

 

Er dere usikre på hvordan dere skal få frem produkter, skape stoppeffekt eller engasjere på stand? Sjekk ut vårt sortiment for inspirasjon.